• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Så störigt!

Min sambo fick beviljad skuldsanering trots relativt nya lån (tagna för att betala gamla lån) och spelmissbruk. Han kunde visa läkarintyg på att han sökt hjälp mot missbruket. När vi ansökte (jag som medberoende) var väntetiden lång innan de ens plockade upp ansökan, så är det kanske inte längre, men jag tror inte du behöver vänta mer än ett halvår innan du skickar in igen och börjar om.
Det verkar väldigt godtyckligt hur de bedömer. Du är ju uppenbarligen överskuldsatt och fyller det kravet iallafall.
Ge inte upp!

tack så mycket för uppmuntran.
Jag håller med er att det verkar vara ett lotteri.

De bytte handläggare utan att informera mig.

Jag bifogade ett personligt brev, läkarutlåtande och intyg på KBT spelbehandling.

Förklarade också anledningen till varför jag tog nya lån, dels för att betala dyra lån och dels kunna betala på lånen.

Jag fortsätter betala på lån och till inkasso allt för att undvika utmätning trots att det blir dyrare för mig.

Jag skall skicka in en ansökan på nytt om cirka 3 månader igen hoppas jag
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Ok, det har varit en ond cirkel med hopbakslån och sedan mindre lån igen för att gå runt - har inte köpt så mycket utan mest betalat räkningar och köpt mat mm. Har inte kvar gamla lånehandlingar etc - bara de senaste. Tänkte prata med kommunens skuldrådgivare också, de kanske har lite tips.

Tack för ditt svar, ha en fin helg
Exakta anledningen jag också sitter i situationen jag gör. Jag har skickat in en ansökan i början av Juni så om du/ni klarar att avvakta så kanske du får en liten hint vad du kan vänta dig.

Har gjort så i 11 år räkna jag fram till så kommer bli jobbigt att ta fram info om alla lån jag har haft dessa 11 år, kommer inte ens ihåg hälften av dom..
 

Drowning

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
3 Juli 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej,

Har lite frågor angående skuldsanering:

1.) Finns det något tak för hur mycket skulder man får ha?
2.) Under femårsperioden man har skuldsanering, måste detta skötas till punkt och pricka?
3.) Få skuldsanering, sedan sticka utomlands i x antal år och komma tillbaka skuldfri?
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Hej,

Har lite frågor angående skuldsanering:

1.) Finns det något tak för hur mycket skulder man får ha?
2.) Under femårsperioden man har skuldsanering, måste detta skötas till punkt och pricka?
3.) Få skuldsanering, sedan sticka utomlands i x antal år och komma tillbaka skuldfri?

Nej
Ja
Nej
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hej,

Har lite frågor angående skuldsanering:

1.) Finns det något tak för hur mycket skulder man får ha?
2.) Under femårsperioden man har skuldsanering, måste detta skötas till punkt och pricka?
3.) Få skuldsanering, sedan sticka utomlands i x antal år och komma tillbaka skuldfri?

Nej
Beror på
Beror på
 

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Nej
Beror på
Beror på

Nu tolka jag hans frågor som att man kunde sticka utomlands och skita i och betala i 5 år och sedan vara skuldfri och nej det kan man inte.

Däremot så kan man naturligtvis arbeta utomlands om man betalar enligt plan och anmäler förändrar inkomst. antar dock att det inte går om man säger upp sig i Sverige och tar ett arbete utomlands med mycket mindre i lön...

och ja man kan vara sen 3-4 månader om man betalde ikapp utan att förlora saneringen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej,

Har lite frågor angående skuldsanering:

1.) Finns det något tak för hur mycket skulder man får ha?
2.) Under femårsperioden man har skuldsanering, måste detta skötas till punkt och pricka?
3.) Få skuldsanering, sedan sticka utomlands i x antal år och komma tillbaka skuldfri?
Inget illa menat men har du läst på vad en skuldsanering innebär ?
Du ska betala enligt betalplanen oavsett om du är i Sverige el utomlands.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Inget illa menat men har du läst på vad en skuldsanering innebär ?
Du ska betala enligt betalplanen oavsett om du är i Sverige el utomlands.

Om man har en betalplan
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej,

Har lite frågor angående skuldsanering:

1.) Finns det något tak för hur mycket skulder man får ha?
2.) Under femårsperioden man har skuldsanering, måste detta skötas till punkt och pricka?
3.) Få skuldsanering, sedan sticka utomlands i x antal år och komma tillbaka skuldfri?
Även första frågan beror på. Man kan ju inte låna upp så mycket man kan, skita i att betala och förvänta sig att få allt bortsanerat. Och så finns det vissa skulder som inte kan saneras bort med.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp